Gospodarka odpadami od 1 maja 2020 r.

Od ponad dwóch lat w całej Polsce następuje gwałtowny wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów. W ocenie samorządów główną przyczyną tej sytuacji jest nieprawidłowa praktyka rządu w kwestii dopuszczenia instalacji odbierających i przetwarzających odpady. Dziś instalacje na Mazowszu mają mniej możliwości przerobu aniżeli ilości odpadów. Wyklucza to jakąkolwiek konkurencyjność, a wręcz stanowi pewnego rodzaju zachętę do podnoszenia stawek za przetwarzanie odpadów. Firmy zajmujące się odbiorem od mieszkańców mają w instalacjach przetwarzających limity, które są niewystarczające do obsługiwania terenu na którym działają, co wyklucza startowanie w przetargach na nowym terenie, a w rezultacie eliminuje to również konkurencyjność na poziomie firm odbierających. Samorządy miast jak i gmin, wielokrotnie zwracały się o zmianę przepisów, które zwiększyłyby limity, co w naszej ocenie korzystnie wpłynęłoby na zmniejszenie kosztów odbioru. Nowe przepisy niestety nic w tym zakresie nie zmieniły. Wprowadzono obligatoryjny obowiązek segregacji przez wszystkich mieszkańców, rozliczanie się gmin z firmami odbierającymi na podstawie wagi odebranych odpadów oraz dopuszczenie posiadania kompostowników. Przeprowadzony w marcu przetarg wyłonił wykonawcę – firmę Krix-Pool, która zaoferowała cenę 1090 zł za tonę. Analizując ceny z przetargów uznałem, że oferta jest korzystna i ją zatwierdziłem (kwoty w większości innych przetargów z tego okresu, oscylowały w przedziale od 1100 zł do 1500 zł za tonę). W 2019 r. przy stawce 20 zł za odpady segregowane i 40 za odpady zmieszane, Gmina uzyskała wpływy w wysokości 1 998 748,05 zł, a poniesione wydatki wyniosły 2 895 633,27 zł. Deficyt w wysokości 906 885,22 zł Gmina musiała pokryć z własnych dochodów.

Przewiduję, że koszty obecne wyniosą rocznie ok. 4 milionów złotych. Uważam, że maksymalna kwota dotowania odbioru odpadów nie może przekroczyć 900 tyś zł. Przy tym założeniu zaproponowałem Radzie Gminy zatwierdzenie stawki 30 zł od osoby i 10% zniżki od tej opłaty (czyli 27 zł) dla osób posiadających kompostownik. W przypadku braku dotowania odbioru ze strony gminy, średnia stawka wynosiłaby 35 zł. Z perspektywy osoby samotnej lub rodziny wielodzietnej, to bardzo duży wydatek – w takiej sytuacji będziemy rozpatrywać częściowe umorzenie opłat.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Przewiń do góry

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

This site uses cookies – small text files that are placed on your machine to help the site provide a better user experience. In general, cookies are used to retain user preferences, store information for things like shopping carts, and provide anonymised tracking data to third party applications like Google Analytics. As a rule, cookies will make your browsing experience better. However, you may prefer to disable cookies on this site and on others. The most effective way to do this is to disable cookies in your browser. We suggest consulting the Help section of your browser or taking a look at the About Cookies website which offers guidance for all modern browsers

Close